ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΕΣ ΕΡΓΑΣΙΕΣ

ΕΡΓΑΣΙΕΣ ΚΑΙ ΔΡΑΣΕΙΣ ΤΟΥ ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟΥ ΠΟΥ ΔΗΜΟΣΙΕΥΤΗΚΑΝ

Ακαδημαϊκό Έτος 2019-2020

S.M. Nikolaou, M. Papa, & Gl. Papa (2020), Political Socialization at School. The example of social and political education textbooks in Greece, In: International Scientific Conferences Conferencll “Science and Society” 27-3-2020, Namur Belgium, Fadette Editions pp. 100-104  (ISBN 978-2-5494-0322-4)

S.-M. Nikolaou, E. Krommyda & N. Papageorgiou (2020), Study of the research content of published articles in Greek scientific journals of social sciences, In: E. Kalerante et al. (eds), Applied Qualitative Studies in Education, Cambridge Scholars Publishing, pp. 188-201

Κρομμύδας, Ι. & Νικολάου, Σ.Μ. (2019), Καινοτόμες δράσεις στην Κοινωνική και Πολιτική Αγωγή: Η αξιοποίηση ενός ηλεκτρονικού εκπαιδευτικού παιχνιδιού, στο:  Σπ. Πανταζής et al. (επιμ.), Πρακτικά 5ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου «Η διεπιστημονικότητα ως γνωστική, εκπαιδευτική και κοινωνική πρόκληση», Τόμος Α΄, Ινστιτούτο Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών, Ηράκλειο Κρήτης, σσ. 435-444

Η Ομάδα Μαθητείας Ιστορίας ασχολήθηκε το έτος 2019-2020 με τα δημόσια γλυπτά της Ελλάδας και της Κύπρου, τη σχέση τους με την Ιστορία και τη συλλογική μνήμη.  Πρόκειται για ένα πρόγραμμα χαρτογράφησης των δημοσίων γλυπτών με στόχο την ανίχνευση της σημασίας της συλλογικής μνήμης στη δημόσια σφαίρα. Για το όλο πρόγραμμα δημιουργήθηκε ιστότοπος, ο οποίος είναι προσβάσιμος στη διεύθυνση www.digitalglyptotheque.gr και περιγράφει αναλυτικά το έργο των φοιτητών/τριών. Το όλο εγχείρημα παρουσιάστηκε στο 6ο Διεθνές Συνέδριο του Ινστιτούτου Ανθρωπιστικών και Κοινωνικών Επιστημών με τίτλο  «Επικοινωνία, πληροφόρηση, ενημέρωση και εκπαίδευση στην ύστερη νεωτερικότητα», 10-12 Ιουλίου 2020, Ηράκλειο Κρήτης, με τίτλο «ΣΥΛΛΟΓΙΚΗ ΜΝΗΜΗ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΓΛΥΠΤΑ: EΝΑ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ΧΑΡΤΟΓΡΑΦΗΣΗΣ ΤΩΝ ΔΗΜΟΣΙΩΝ ΓΛΥΠΤΩΝ ΚΑΙ ΑΝΑΔΕΙΞΗΣ ΤΗΣ ΤΟΠΙΚΗΣ ΣΥΛΛΟΓΙΚΗΣ ΜΝΗΜΗΣ» και δημοσιεύτηκε στα πρακτικά του Συνεδρίου. Παράλληλα συμμετείχε και στο διαγωνιστικό μέρος του Συνεδρίου και απέσπασε το 1ο βραβείο της καινοτομίας και πρωτότυπης προπτυχιακής εργασίας.

Μπαρμπαρούσης, Χ. & Νικολάου, Σ-Μ. (2019), Η αξιοποίηση των Wikis στη μαθησιακή διαδικασία: Παραδείγματα θετικής χρήσης και παιδαγωγικοί προβληματισμοί, στο: i-Teacher 18, σσ.  47-57

 

Ακαδημαϊκό έτος 2018-2019

Κουτούπη, Μ. Κονταξή, Ε.& Νικολάου Σ.-Μ. (2018), Οι επιδόσεις των Ελλήνων μαθητών στο PISA: Κοινωνιολογική ανάλυση των αποτελεσμάτων, στο:  Σπ. Πανταζής et al. (επιμ.), Πρακτικά 4ου Διεθνούς Επιστημονικού Συνεδρίου  «Δημοκρατία, δικαιώματα και ανισότητες στην εποχή της κρίσης. Προκλήσεις στον χώρο της έρευνας και της εκπαίδευσης». Τόμος Α΄, ΙΑΚΕ, Ηράκλειο Κρήτης, σσ.  527-534

S.-M. Nikolaou, E. Krommyda, V. Barmpa & Ν. Papageorgiou (2018), The impact of school excursions from Greece to other member countries of the E.U. on the formation of European Identity, In: D. Karakatsani, J. Spinthourakis & V. Zorbas, 17th CiCea & Jean Monnet CiCe Network International Conference Proceedings  “Identity in Times of Crisis, Globalization and Diversity: Practice and Research Trends”, 3-5 September, University of Peloponnese, University of Patras and CiCea, Corinth GR, Patras GR and Huddersfield, UK, pp. 330-338

Στο πλαίσιο του μεταπτυχιακού μαθήματος «Συγκρουσιακά ζητήματα στη ιστορική εκπαίδευση», οι μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες διερεύνησαν τις απόψεις φοιτητών για τη διδασκαλία των συγκρουσιακών ζητημάτων. Η έρευνα αυτή δημοσιοποιήθηκε με: Εισήγηση στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Σχολείο και Πολιτισμός» το οποίο διοργανώθηκε από το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ, την Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος και το Κολλέγιο Αθηνών στις 10-12 Μαΐου 2019 στην Αθήνα με τίτλο: “«Ας συμφωνήσουμε… διαφωνώντας»: Απόψεις φοιτητών για τη διδασκαλία συγκρουσιακών ζητημάτων στην ιστορική εκπαίδευση”.

Εργαστήριο στο 4ο Πανελλήνιο Συνέδριο «Εκπαίδευση στον 21ο αιώνα: Σχολείο και Πολιτισμός» το οποίο διοργανώθηκε από το Μουσείο Σχολικής Ζωής και Εκπαίδευσης του ΕΚΕΔΙΣΥ, την Παιδαγωγική Εταιρεία Ελλάδος και το Κολλέγιο Αθηνών στις 10-12 Μαΐου 2019 στην Αθήνα,με τίτλο: “«Τολμάς να διαφωνείς!» Ένα βιωματικό εργαστήριο για τη διαχείριση συγκρουσιακών ζητημάτων στη σχολική τάξη”. Το εργαστήριο, έχοντας στον πυρήνα του το συγκρουσιακό ζήτημα της κατάργησης του εορτασμού της επετείου του Πολυτεχνείου, προσπάθησε να μυήσει τους συμμετέχοντες στις διδακτικές προσεγγίσεις της διαχείρισης ενός συγκρουσιακού ζητήματος μέσα στη σχολική τάξη.

Συγκροτήθηκε Ομάδα Μαθητείας στην Ιστορία (Ο.Μ.Ι) με σκοπό την εμβάθυνση στην ιστορική έρευνα και την αξιοποίησή της στην διδακτική πρακτική. Την ομάδα, η οποία εξακολουθεί να λειτουργεί, απαρτίζουν προπτυχιακοί, μεταπτυχιακοί φοιτητές/τριες και απόφοιτοι/τες του Τμήματος και σε ετήσια βάση σχεδιάζει εκπαιδευτικές δράσεις που σχετίζονται με την διδασκαλία της Ιστορίας. Στο συγκεκριμένο ακαδημαϊκό έτος, εκπονήθηκε πρόγραμμα Τοπικής Ιστορίας το οποίο βασίστηκε στη προσέγγιση της ιστορίας των Ιωαννίνων από τους ίδιους τους φοιτητές/τριες μέσω από αναζήτηση σε πρωτογενείς και δευτερογενείς πηγές. Σε ένα δεύτερο επίπεδο τα αποτελέσματα της έρευνας των φοιτητών/τριών μετατράπηκαν σε διδακτικά σενάρια με στόχο την εφαρμογή τους στη σχολική τάξη. Το υλικό το οποίο εκπονήθηκε δημοσιοποιήθηκε στο πόνημα: Ταμίσολγου, Χ. (2021) Τοπική Ιστορία Από τις θεωρητικές στις εκπαιδευτικές της εκφάνσεις, Αθήνα: Gutenberg Παράλληλα, τα διδακτικά σενάρια εφαρμόστηκαν σε σχολικές μονάδες οι οποίες επισκέφθηκαν την πόλη των Ιωαννίνων και αξιολογήθηκε η αποτελεσματικότητά τους και η εφαρμόσιμότητά τους στο καθημερινό εκπαιδευτικό πλαίσιο.